Algemene Verkoopsvoorwaarden
-
Doel
Deze algemene verkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle verkopen tussen DECATEL, hierna “de Vennootschap”, en haar klanten, hierna “de Klant”, in het kader van haar distributieactiviteit op het gebied van elektrische apparatuur.
“de Klant” betekent onze medecontractant, professional die onze producten en diensten koopt. “de Partijen” betekent de Klant en het Bedrijf. “Derden”: elke natuurlijke of rechtspersoon buiten de Partijen.
De Klant erkent kennis te hebben genomen van deze algemene verkoopsvoorwaarden en aanvaardt ze zonder voorbehoud. Deze algemene verkoopvoorwaarden prevaleren boven alle andere algemene of bijzondere voorwaarden die door de Klant worden uitgevaardigd, behalve met de voorafgaande schriftelijke toestemming van het Bedrijf.
-
Bestellingen
Alle aanbiedingen van de Onderneming in welke vorm dan ook zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is bepaald. Het bedrijf behoudt zich het recht voor om een bestelling te weigeren zonder de redenen ervan uit te leggen of een terugbetaling te doen. Het verzenden van aanbiedingen en/of andere documentatie verplicht het Bedrijf niet om een bestelling te accepteren.
Indien een bestelling het voorwerp uitmaakt van een orderbevestiging van de Onderneming, is de uitvoering van de bestelling strikt beperkt tot de levering van de apparatuur en/of de uitvoering van de in onze bevestiging opgenomen werkzaamheden. Elke bevestiging is onherroepelijk bindend voor de Klant. De bevestiging kan alleen worden geannuleerd met onze schriftelijke toestemming en onder voorbehoud van een schadevergoeding van 10%, met een minimum van € 150, onverminderd onze rechten op schadevergoeding hierboven vermeld.
Elke bestelling impliceert dat de Klant zonder voorbehoud deze verkoopsvoorwaarden aanvaardt, ongeacht of de klant hierover opmerkingen heeft gemaakt, en niettegenstaande het bestaan van andere algemene aankoopvoorwaarden.
De Klant stelt een bestelling vast die geldig is bij het ondertekenen van de bestelbon door de koper, met vermelding van de datum van bestelling en de datum van verzending van de bestelbon.
Bij gebreke van afwijkingen van de toepasselijke industrienormen of uitdrukkelijke verduidelijkingen geformuleerd door de Klant in de bestelling, zijn afwijkingen in gewicht, hoeveelheid, lengte of afmetingen, tot een limiet van 10%, aan ons toegestaan, zonder dat de Klant de bestelling kan beëindigen of schadevergoeding van ons kan eisen. In het bijzonder voor metaalfabricage, voor specifieke producten, of onderworpen aan fabricage op bestelling, evenals voor trommelkabels.
a. Leveringsvoorwaarden
Onze leveringen gebeuren vanuit onze magazijnen. Transportkosten worden gefactureerd tenzij anders bepaald in ons aanbod. Een forfaitaire administratieve kost van € 50 wordt toegepast voor elke bestelling waarvan het bedrag lager is dan € 250. Wij accepteren geen bestellingen onder de € 100.
b. Levertijd
Wij zijn gerechtigd tot deelleveringen indien deze geen extra kosten voor de Klant met zich meebrengen.
Naleving van de levertijden die aan ons zouden worden opgelegd, veronderstelt dat de Klant ons tijdig alle documenten verstrekt die nodig zijn voor de realisatie van de bestelling, inclusief plannen, autorisaties en validaties, en elke andere handeling van voorbereiding en samenwerking die door de Klant moet worden uitgevoerd. In geval van niet-naleving van deze vereisten wordt de levertijd verlengd met een periode die gelijk is aan die welke de Klant heeft genomen om aan zijn eigen verplichtingen te voldoen, onverminderd eventuele schadevergoeding die wij van de Klant moeten eisen voor zijn schendingen van zijn samenwerkingsverplichtingen.
In het geval dat aanbetalingen door de Klant moeten worden betaald vóór de levering, wordt de levertijd verlengd met een periode die gelijk is aan die welke in geval van laattijdige betaling door de Klant zal zijn genomen om aan zijn verplichtingen te voldoen, onverminderd eventuele boetes en schadevergoedingen die we van de Klant kunnen eisen voor dergelijke vertragingen.
De Klant die zijn bestelling te laat levert, verbindt zich ertoe ons te vergoeden voor eventuele opslagkosten, tot één procent (1%) per maand van de prijs van de gekochte producten. Deze kosten worden gefactureerd vanaf de maand volgend op de kennisgeving van beschikbaarheid, onverminderd eventuele schadevergoedingen die wij van de Klant zouden moeten vorderen.
Leverings- en/of fabricagetijden zijn slechts indicatief en vertragingen kunnen noch de annulering van de bestelling door de Klant rechtvaardigen, noch hem als zodanig alle rechten op schadevergoeding van welke aard dan ook verlenen, tenzij dit tussen de partijen is overeengekomen door een afzonderlijke en schriftelijke handeling, dat een specifieke leverings- en/of fabricagetermijn in acht moet worden genomen.
In het geval dat de Klant wijzigingen wenst aan te brengen in een bestelling die wij hebben aanvaard, beginnen de initiële levertijden pas te lopen vanaf de datum waarop wij uitdrukkelijk onze aanvaarding van de gevraagde wijzigingen hebben bevestigd.
-
Testen en acceptatie van producten
In het geval dat de ontvangst door de klant van onze producten afhankelijk is van het uitvoeren van tests door de klant die bij ons zijn uitgevoerd, wordt de klant geacht de genoemde producten bij ons in ontvangst te hebben genomen. De kosten in verband met de realisatie van de tests zijn de verantwoordelijkheid van de Klant.
Indien, hoewel hij de ontvangst van de producten afhankelijk heeft gesteld van het uitvoeren van tests, de klant afziet van zijn werk, nadat een ingebrekestelling niet succesvol is gebleven, worden de producten geacht te zijn geleverd aan de klant, “af fabriek”, in volledige overeenstemming met zijn verwachtingen.
Indien tussen partijen is overeengekomen dat de Klant de producten “in de fabriek” in ontvangst zal nemen, op de vastgestelde datum, dient de Klant de overeengekomen termijnen voor het terughalen van die producten door hem strikt in acht te nemen. Indien de Klant niet binnen de overeengekomen termijnen presteert, wordt hij geacht de genoemde producten te hebben ontvangen, na een periode van twee (2) weken vanaf de vastgestelde datum. In het laatste geval kan dus elke factuur door ons worden uitgereikt, onder de voorwaarden voorzien in artikel 5 van deze algemene verkoopvoorwaarden.
-
Overdracht van eigendom en risico
Alle geleverde goederen blijven ons eigendom tot het moment van betaling van alle bedragen, inclusief eventuele rente en kosten. De annulering en terugzending van de geleverde goederen laat ons recht op vergoeding van verlies of schade onverlet. In dit geval kunnen we elke claim direct en volledig claimen. De goederen mogen door de koper worden doorverkocht in het kader van zijn normale bedrijfsuitoefening, maar mogen niet dienen als onderpand en nog minder als garantie voor een vordering op een derde.
De risico's gaan over op de Klant zodra de producten worden overhandigd aan de vervoerder of aan de Klant in het geval van een levering door het Bedrijf.
-
Facturatie – Betaling
Facturen dienen binnen 30 dagen na factuurdatum te worden voldaan, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld op de factuur. Niet-betaling van een factuur op de vervaldag geeft, zonder voorafgaande ingebrekestelling, aanleiding tot verwijlintresten die overeenstemmen met de geldende wettelijke intresten.
Het niet betalen van één enkele factuur op de vervaldag zal ertoe leiden dat alle volgende facturen onmiddellijk opeisbaar worden, zelfs voordat ze opeisbaar zijn. Indien slechts één factuur niet werd betaald, zijn alle facturen waarvoor wissels op de vervaldag werden aanvaard, onmiddellijk opeisbaar. Deze bepaling geldt ook in het geval van een one-stop-protest.
De Klant kan geen enkel geschil aanvoeren als argument om zijn betalingen stop te zetten. Belastingen, rechten en kosten van welke aard dan ook zijn de verantwoordelijkheid van de Klant.
Indien de Klant in staat van faillissement wordt verklaard en overgaat tot een overdracht van goederen, beslag laat leggen op zijn goederen, overlijdt of onder curatele wordt gesteld, niet voldoet aan een bepaling die voortvloeit uit de wet of deze verkoopvoorwaarden, nalaat een factuur of een deel daarvan binnen de gestelde termijn te betalen, haar activiteiten of een aanzienlijk deel daarvan staakt of overdraagt, of het doel van haar activiteiten wijzigt, heeft de Société dan, om slechts één van deze redenen, het recht om, zonder voorafgaande ingebrekestelling, alle aan haar verschuldigde bedragen te vorderen, niettegenstaande haar recht op vergoeding van kosten en schadevergoeding.
-
Verpakking
De specifieke wensen van de koper worden slechts vervuld indien deze op de bestelbon worden vermeld en aan de Klant worden gefactureerd. Stevige verpakkingen en bepaalde kabeltrommels worden door het bedrijf in rekening gebracht en gecrediteerd wanneer ze binnen 2 maanden na de leveringsdatum in perfecte staat aan ons worden geretourneerd.
-
Vervoer
De specifieke wensen van de koper worden enkel uitgevoerd indien deze vermeld staan op het bestelformulier en de bijkomende kosten zullen aan de Klant gefactureerd worden.
De koper moet het bedrijf op de hoogte stellen van zichtbare schade als gevolg van vervoer bij ontvangst van de goederen en dit schriftelijk vermelden op de transportdocumenten die de vervoerder ter ondertekening aan de koper voorlegt.
Het retourneren van de goederen kan alleen plaatsvinden na schriftelijke toestemming van ons. Er wordt geen retour geaccepteerd en er wordt geen creditnota uitgegeven als wat in dit artikel wordt vermeld niet wordt gerespecteerd.
-
Klachten – Retourneren
De Klant verbindt zich ertoe de geleverde producten te controleren zodra ze zijn ontvangen. Elke klacht moet schriftelijk worden ingediend en binnen 15 dagen na de datum van levering aan het bedrijf worden gericht. Na deze periode wordt elke claim als nietig beschouwd.
De klacht moet een nauwkeurige beschrijving van de betrokken producten en de redenen voor de klacht bevatten. Dit moet het bestelnummer en de referentie van het betreffende artikel bevatten. In het geval van een gerechtvaardigde klacht verbindt het bedrijf zich ertoe de niet-conforme producten zo snel mogelijk te vervangen of de waarde ervan terug te betalen.
In ieder geval is de aansprakelijkheid van de verkoper beperkt tot het factuurbedrag van de betreffende producten en kan deze niet omvatten retourkosten, installatiekosten, indirecte kosten of schade.
De klant is verplicht om het bedrijf in staat te stellen alle noodzakelijke controles uit te voeren om de producten vast te stellen die het onderwerp van de klacht zijn. Als het bedrijf geen niet-naleving of defect vindt, is de klant aansprakelijk voor de kosten die het bedrijf maakt voor een dergelijke verificatie.
-
Werken
De door de Vennootschap verrichte werkzaamheden zijn beperkt tot die vermeld in de opdracht. Meerwerk dient schriftelijk besteld te worden en geaccepteerd te worden door onze sales manager.
De koper zorgt voor schone, verwarmde en verlichte lokalen. Wanneer onze technici op een afgesproken datum ter plaatse komen en door omstandigheden buiten onze controle verhinderd worden om hun werk te doen, vertraging oplopen of geen adequate faciliteiten hebben, wordt de verloren tijd gefactureerd tegen het geldende uurtarief.
-
Garantie
Al onze producten hebben gedurende 1 jaar na levering garantie tegen fabricage- of materiaalfouten, tenzij anders vermeld. De garantie dekt geen defecten die te wijten zijn aan mechanische, chemische of andere invloeden, onafhankelijk van de kwaliteit van de fabricage en het materiaal.
De garantie dekt ook geen gebreken als gevolg van onvoldoende onderhoud, abnormale slijtage, onjuist gebruik, gebrek aan toezicht, reparaties uitgevoerd door de Klant zelf of door een derde partij, ongeoorloofde wijzigingen. De garantie is beperkt tot de vervanging van defecte onderdelen die ongetwijfeld een fabricage- of materiaalfout hebben.
Om van de garantie te kunnen genieten, zal de koper de goederen visueel controleren bij ontvangst en, uiterlijk 15 dagen na ontvangst, hun goede werking. Gebreken moeten binnen dezelfde termijnen schriftelijk aan ons worden gemeld. Het materiaal kan niet door de koper worden geretourneerd zonder schriftelijke toestemming van ons.
-
Reparatie
Onze offertes voor reparaties zijn zo nauwkeurig mogelijk maar vrijblijvend onzerzijds opgesteld, tenzij schriftelijk anders is bepaald. De prijzen van reserveonderdelen worden als indicatie gegeven. Deze reserveonderdelen worden gefactureerd tegen het tarief dat van kracht is op het moment van reparatie.
-
Rechten op software en documentatie
Wij behouden eigendomsrechten en auteursrechten op, maar niet beperkt tot, offertes, tekeningen en andere documenten die wij aan de Klant hebben verstrekt (hierna “de Materialen”). De Documenten mogen door de Klant alleen worden gebruikt voor contractuele doeleinden, mogen alleen door de Klant aan derden worden meegedeeld met onze voorafgaande schriftelijke toestemming en moeten op ons verzoek door de Klant aan ons worden geretourneerd.
De Klant heeft een niet-exclusief recht om software te gebruiken die wij aan hem hebben geleverd, zonder dat deze laatste, zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming, wijzigingen kan aanbrengen in de software of aan het product of aan de bestelde dienst.
-
Illustraties, beschrijvingen, specificaties van producten en diensten
De Klant erkent dat de illustraties, beschrijvingen en specificaties van de producten en diensten, die bestaan op het moment van de bestelling, in overeenstemming zijn met de behoeften van de Klant. Na aanvaarding van de bestelling behouden wij ons het recht voor om eventuele wijzigingen aan te brengen in deze illustraties, beschrijvingen en specificaties, in het bijzonder bedoeld om rekening te houden met eventuele technische vooruitgang, en om eventuele wijzigingen aan te brengen in het ontwerp, voor zover deze evoluties en wijzigingen in overeenstemming blijven met de behoeften van de Klant.
De Klant is als enige verantwoordelijk voor de geschiktheid van het product of de dienst voor het gebruik dat hij ervan wil maken. De Klant is verplicht om de specificaties van de producten, die daarop van toepassing zijn, te respecteren en toe te passen. Deze specificaties zijn te vinden op onze website of zullen op verzoek van de Klant beschikbaar zijn. Wij zijn niet verantwoordelijk voor enig defect of schade die kan voortvloeien uit het gebruik van onze producten die niet in overeenstemming zijn met onze specificaties.
De afbeeldingen die in onze documenten en commerciële uitwisselingen worden gebruikt, zijn niet-contractuele illustraties. Alleen de referenties van de artikelen zijn authentiek.
-
Aansprakelijkheid
In geval van een ongeval, op elk moment en om welke reden dan ook, is onze aansprakelijkheid, indien bewezen door de wettelijke bepalingen, uitdrukkelijk beperkt tot € 2.500 per bestelling, zelfs als derden van mening zijn dat de schade groter is dan dit bedrag. Door het plaatsen van zijn bestelling aanvaardt de koper deze clausule en garandeert hij ons tegen elke verdere vordering tot schadevergoeding door een of meer derden.
-
Overmacht
Onder overmacht wordt verstaan elke onvoorziene omstandigheid die zich buiten de wil van partijen voordoet, waardoor nakoming van de overeenkomst in redelijkheid niet meer van de wederpartij kan worden gevergd. Indien de overmacht naar onze mening van tijdelijke aard is, dan hebben wij het recht de uitvoering van de opdracht tijdelijk op te schorten. Indien de overmacht naar onze mening van blijvende aard is, dan zullen beide partijen stappen ondernemen om de bestelling te annuleren. Wij behouden ons het recht voor om te factureren voor reeds verrichte leveringen of reeds verrichte diensten.
-
Geschillen
Alle geschillen, met inbegrip van die welke door slechts één van de partijen als zodanig worden beschouwd, zullen worden beslecht door de bevoegde burgerlijke rechtbank, in wiens rechtsgebied onze vestiging zich bevindt, namelijk Brussel. Het bedrijf heeft niettemin het recht om arbitrage voor te stellen, door middel van een schriftelijke kennisgeving. De Klant kan binnen een maand na ontvangst van onze brief bezwaar tegen hem maken.
nl
Français
English